Elizabeth Kostova - Zwanenroof

"Een schilder en zijn obsessie" 
zwanenroof.jpg

Elizabeth Kostova - Zwanenroof

Amerikaanse roman rond een geobsedeerde kunstenaar.

Elizabeth Kostova’s debuutroman De historicus was een succes. Dus werd er halsreikend uitgekeken naar haar tweede roman. Dit werd Zwanenroof, gestoeld op de dezelfde verteltechniek als De historicus, een verhaal dat je meeneemt naar verschillende tijden, plaatsen en personen.

In Zwanenroof zijn alle personages kunstschilders. Van de hoofdpersoon Robert Oliver, zijn vrouw en vriendin, Béatrice de Clerval en haar oom, tot psychiater Andrew Marlow aan toe. Het verhaal draait rond de hedendaagse Robert Oliver, die op een dag in de National Gallery in New York een schilderij probeert te vernielen.

Hij komt daarna in een psychiatrische kliniek waar hij weigert te spreken en alleen maar tekent en tekent, het ene na het andere portret van dezelfde vrouw.

Andrew Marlow is zijn psychiater die op zijn beurt geobsedeerd raakt door de vrouw die Oliver tekent: wie is zij en wat is haar rol in de geestestoestand van zijn patiënt? Oliver bewaart als een schat een stapeltje brieven, een correspondentie van een Franse vrouw, Béatrice de Clerval, met haar oom, ten tijden van de Franse impressionisten eind negentiende eeuw. Béatrice blijkt een begenadigd kunstenares te zijn.

Als we de totale verhaallijn bekijken en het plot doorspitten, zou het een mooie literaire thriller kunnen zijn. Maar jammer genoeg verzandt het verhaal in zoveel omleidingen over de relaties van Robert Oliver, zijn huwelijk, zijn leven als leraar op verschillende academies, dat de lezer zwaar op de proef wordt gesteld. Bovendien is er in de kunstwereld die Kostova voor ogen heeft, geen enkele uitdaging en vinden we er alleen maar clichés over schilderende mensen die mijmeren over lichtval en mooie landschappen. Alsof een schilderij enkel een fotografisch plaatje is.

De kern van het verhaal, dat over Béatrice de Clerval, is zelfs het mooiste wat het boek te bieden heeft. Veelal in briefvorm wordt hier Béatrice’ leven uit de doeken gedaan: een vrouw die twijfelt aan haar kunstenaarschap en een onmogelijke liefde.

Misschien juist omdat Robert Oliver niets zegt, verwordt zijn personage ook bijna tot een nietszeggend personage. Alle pogingen om zijn huwelijk en zijn latere relatie voluit te beschrijven, brengen geen kleur in zijn karakter, zodat ook zijn obsessionele gedrag totaal niet uit de verf komt. Je zou bijna denken dat het Andrew Marlow is om wie het verhaal draait en die ook de hoofdmoot van het verhaal vertelt. Maar hij is een psychiater die een beetje buiten zijn boekje gaat door zonder toestemming te veel in het verleden van zijn patiënt te wroeten en ook nog eens te veel gevoelens gaat koesteren voor de vrouwen die Robert Oliver liefhad.

Hoewel mooi geschreven, is dit forse boek van over de 500 pagina’s dat speelt in verschillende delen van Amerika, Parijs, Etretat aan de Normandische kust en Mexico een boek voor een lezer met een lange adem.

 

ELIZABETH KOSTOVA – ZWANENROOF (The Swan Thieves, vert. Mariëtte van Gelder), Mouria, 2010

Leeslinks

Graven naar geheimen:

Diane Setterfield – Het dertiende verhaal

Walter van den Broeck – De veilingmeester

Elia Barceló – Bal Masqué

 

 

« Terug

bol

Bestel
Elizabeth Kostova - Zwanenroof
via de internet boekhandel bol