Sayed Kashua - Tweede persoon enkelvoud

"Tolstoj‚Äôs Kreutzersonate en meer" 
persoonenkelvoud.jpg

Sayed Kashua - Tweede persoon enkelvoud

Israëlische roman over de Arabische en Joodse identiteit in Israel.
 
De twee tegenpolen en hoofdpersonen uit Sayed Kashua’s roman Tweede persoon enkelvoud hebben een aantal dingen gemeen: ze zijn van Arabische afkomst en wonen tussen de Joden in Jeruzalem. Ze zijn beide in die zin geslaagd, dat ze redelijk kunnen meekomen in de Joods-Arabische wereld: de advocaat heeft zijn praktijk al verhuisd naar een van de duurdere straten in Jeruzalem en de maatschappelijk werker heeft zijn naam mee en krijgt als student een goede kamer, eigenlijk bedoeld voor een Joodse student. En daarmee houden de gemeenschappelijke zaken op, want de advocaat is een bijzonder met zichzelf ingenomen persoon, die alles wat hij heeft bereikt als een vanzelfsprekendheid beschouwt, terwijl de jongere maatschappelijk werker niet zeker van zichzelf en de wereld om zich heen is.
 
De advocaat, die denkt zich los te hebben gemaakt van de vastgeroeste normen en waarden uit zijn cultuur, wordt opeens geconfronteerd met het tegendeel: jaloersheid op zijn vrouw laait als een vuurstorm op, waarmee hij niet alleen zijn huwelijk, maar ook zijn zaak dreigt te verspelen.
 
De sociaal werker, als kind in een underdog positie opgegroeid omdat zijn moeder uit haar familie was verstoten, probeert zich los te maken van zijn verleden: zijn moeder voor wie hij alles is. Niet tevreden met wat hij is, gaat hij zelfs heel ver in het veranderen van identiteit.
 
De motor van de roman is een briefje dat de advocaat vindt in De Kreutzersonate van Tolstoj, een boek dat hij in een tweede handszaak heeft gekocht. De tekst “Ik wilde je bedanken voor gisteravond, het was fantastisch. Bel je me morgen?” is duidelijk geschreven in het handschrift van zijn vrouw. Maar voor wie? Bedriegt zijn vrouw hem, of heeft ze hem bedrogen door te pretenderen dat ze nog maagd was toen ze met hem in het huwelijk trad?
 
De sociaal werker verlaat zijn baan in een verslaafdencentrum omdat zijn collega’s hem pesten met zijn verlegenheid. Hij houdt alleen nog de verzorging aan van een Joodse jongen in coma. De vele uren die hij doorbrengt aan zijn zijde en het fototoestel dat hij vindt, brengen nieuw leven voor de sociaal werker, die langzaam zijn onzekerheid overwint en wanneer hij dan eindelijk de advocaat ontmoet, staat hij rotsvast in zijn schoenen en zijn overtuigingen.
 
Het is Sayed Kashua’s debuutroman, maar de ideeën die hij aan het papier heeft toevertrouwd, zijn al voor jaren de hoofdthema’s in zijn andere werk: journalisme en schrijver van o.a. de populaire tv-serie Arab Labor, een satirisch programma waarin een jong Arabisch gezin zich in Jeruzalem probeert aan te passen aan het Joodse leven.
 
Tweede persoon enkelvoud is geen eenvoudige titel voor een boek met verschillende lagen. Jammer, want het boek heeft de lezer veel te bieden: over het leven van Arabieren tussen Joden in Jeruzalem, maar ook over verblindende jaloezie in een huwelijk, zoals in Tolstoj’s Kreutzersonate, en vooral over eigen identiteit. Alle thema’s zijn slim verbonden door een onschuldig briefje in een boek.
 
Sayed Kashua – Tweede persoon enkelvoud (Goef sjenie jachied, vert. uit Herbreeuws: Ruben Verhasselt), Ambo/Anthos 2012
 
Leeslinks
Over Israël:
Amos Oz – Een verhaal van liefde en duisternis
Toekomstvisie op Israël:
Assaf Gavron - Hydromania
 

  

« Terug

bol

Bestel
Sayed Kashua - Tweede persoon enkelvoud
via de internet boekhandel bol