Frédéric Beigbeder - euro 14,99

"Franse roman waarin de reclamewereld onderuit wordt gehaald." 
1499.gif

Frédéric Beigbeder - euro 14,99

De reclame met de billen bloot

Octaaf Parango verdient zakken vol geld als ideeënman bij het reclamebureau Rosse & Witchcraft. Maar hij heeft er een beetje genoeg van en wil eigenlijk ontslagen worden, wat een moeilijke zaak blijkt, want juist ongehoorzaamheid blijkt ín te zijn. Enkele van de vele regels om je als een grote jongen te gedragen is: laat je zo weinig mogelijk op het werk zien, kom het liefst pas aan het einde van de middag aanzetten, kom altijd te laat op vergaderingen en wanneer je in 10 seconde een idee hebt bedacht, zeg dan dat je er minstens 1 week over na moet denken.
Om zijn ongenoegen al een beetje te spuien, is Octaaf aan een boek begonnen waarin hij zijn avonturen opschrijft, die voornamelijk worden gedreven door drugs en seks, maar waarin hij ook al zijn agressie noteert tegen het vak dat de wereld regeert.
De vergaderingen met de grote klant Madone voor een mager yoghurtje 'Slanka' zetten hem aan tot baldadige daden en nog veel meer tot recalcitrante gedachtes. Hij weet zijn favoriete hoertje Tamara tot ster van Slanka te bombarderen, verveelt zich te pletter tijdens een bedrijfsuitje in Senegal en hangt de beest uit in Miami, waar de Slanka spot op geverfd groen gras moet worden geschoten. Met als resultaat: promotie.

Frédéric Beigbeder is het tweede 'enfant terrible' van de moderne Franse literatuur van deze eeuw. Zorgde Michel Houellebecq met 'Elementaire deeltjes' in 2000 voor de eerste sensatie van de nieuwe eeuw, dit boek van een vriend van Houellebecq is als een bom ingeslagen in het rustige literaire Franse klimaat, dat nog een beetje rondsudderde met navelstaar-schrijvers.
Het geruchtmakende boek maakt in groffe woorden en lijnen korte metten met de reclame- en marketingwereld en wat de hoofdpersoon in het boek probeert te bereiken is de schrijver in het echt gelukt: Frédéric Beigbeder werkte al jaren voor het internationaal gerenommeerde reclamebureau Young & Rubicam dat hem na de publicatie van dit boek uiteraard de zak gaf.
Beigbeder zegt hier zelf over dat nadat hij de bij de reclame geleerde wapens op de reclamewereld zelf richtte, deze streek hem cynisch genoeg weer een fikse beloning opleverde: een bestseller.
Het boek is geschreven vanuit het vak zelf en geeft kennis van zaken, is doorspekt met talloze slogans uit de reclamewereld zoals: 'DU PAIN, DU VIN, DU BOURSIN', 'GELUKKIG HEEFT HIJ MEER VERSTAND VAN VERZEKEREN' en 'VOORTAAN KOMT U NIET MEER TOEVALLIG BIJ ONS', geeft groffe ideeën voor nieuwe reclames, maar het boek is bovenal één fulminerende tirade tegen de grote merken en de reclamebonzen die ons leven lijken te beheersen met deze hele merkenzooi.
Octaaf stelt zich voor met de zin: "Ik zit in de reclame: ja zeker, ik vervuil de omgeving. Ik ben de vent die u knollen voor citroenen verkoopt." En: "In mijn beroep wenst niemand u geluk toe, want gelukkige mensen consumeren niet."
Nadat Beigbeder zijn eerste stellingen heeft gespuwd, begint het verhaal over Octaaf, die samen met zijn collega's de account Madone beheert en die een reclame-campagne wil opstarten voor hun nieuwe magere yoghurt 'Slanka'. Dit verhaal is een regelrechte satire op de rijke arrivisten van de 'nieuwe economie': kilo's coke en kaviaar worden er doorheen gejaagd, slechts bloedmooie meiden figureren in hun omgeving, en natuurlijk, iedereen gaat gekleed in alleen maar de duurste merkkleding. Dat Octaaf, toen zijn vriendin hem vertelde zwanger te zijn, het meteen uitmaakte, hoort bij het image: je mag je vooral niet binden.
Het verhaal wordt door critici veelal vergeleken met boeken van Brett Easton Ellis, wat misschien alleen maar aangeeft hoe mager deze cultuur is gedocumenteerd door hedendaagse schrijvers.
De hoofdstukken worden elk vanuit een andere persoon geschreven: ik, jij, jullie, wat verwarrend leest, maar wat volgens de schrijver als een videoclip moet werken.
Het is inmiddels al de vijfde roman van Frédéric Beigbeder, die lijkt te moeten schrijven om hoofdstukken in zijn leven af te sluiten. In 'Voyage dans le coma' (1994) sluit hij zijn 10 jaar uitgaan in kroegen en nachtclubs af, in 'L'amour dure trois ans', (1997) dat van zijn huwelijk. In € 14,99 sluit hij zijn werkzaamheden als copywriter voorlopig af. Door zijn frustraties te uiten over zowel zijn vroegere werkgever alsook de hele reclamewereld, heeft hij weer een commerciële daad gesteld: een sensationeel boek geschreven en ja, sensatie verkoopt.
De kracht van het boek is echter niet zozeer de satire, maar wel dat er waarheid in de woorden van Beigbeder schuilt: de wereld gaat ten onder aan reclame.
Uitgeverij De Geus geeft het boek meteen groots uit: in drie verschillende edities, die zowel in titel als in prijs verschillen, maar wel met dezelfde inhoud:

FRÉDÉRIC BEIGBEDER - € 6,99 (pocketeditie), De Geus, 2001
FRÉDÉRIC BEIGBEDER - € 14,99 (paperbackeditie), De Geus, 2001
FRÉDÉRIC BEIGBEDER - € 24,99 (gebonden versie), De Geus, 2001

Boekenlinks:

Van dezelfde schrijver:

Liefde duurt drie jaar
Nog een boekje open over de reclamewereld:
Matt Beaumont - Check mail
Nog een 'Merkenschrijver':
Brett Easton Ellis - American Psycho
De andere Franse sensatie:
Michel Houellebeck - Elementaire deeltjes

« Terug

bol

Bestel
Frédéric Beigbeder - euro 14,99
via de internet boekhandel bol