Tessa de Loo - Een bed in de hemel

"Roman over jongen en meisje die ontdekken dat ze broer en zus zijn." 
hemel.gif

Tessa de Loo - Een bed in de hemel

Klein verhaaltje over grote onderwerpen

Wanneer Kata Stefan ontmoet slaat er een vonk over. Maar of het de vonk van de liefde is, dat gaat even duren voor ze daar achter komen. Eerst beschildert Kata het plafond boven het bed van Stefan met wolken en nog eens wolken. Op een dag komt de moeder van Stefan kennismaken met deze plafond-hemel die ze haar zoon cadeau doet. Wanneer Kata zich voorstelt en Stefans moeder de naam Rózsavölgyi hoort, Kata's vader komt uit Hongarije, gaat er een lichtje branden uit het verleden en wordt Kata's leven grondig veranderd.

Het boek gaat over het oorlogsverleden, maar ook over 2 verschillende karakters: Kata gaat gebukt onder het verleden van haar Hongaarse familie, te meer omdat blijkt dat ze heel veel op haar grootmoeder lijkt. Of ze nou blij moet zijn met die vergelijking... Haar grootmoeder heeft haar vader onder dwang aan het musiceren gezet. En ook al is muziek haar vaders lust en leven, toch is hij altijd zwijgzaam en teruggetrokken en haatte hij het dat zijn moeder hem als een slavendrijver het cellospelen heeft opgedrongen, terwijl zijn broer Miksa als een echt kind buiten kon spelen.
Stefan daarentegen heeft ook een verleden: een moeder als oorlogshoer. Maar daar heeft hij geen boodschap aan. Hij leeft in het heden en nu, het verleden is niet zijn zaak.
Tot de dag dat zijn moeder Kata ontmoet. En ook al zet deze ontmoeting zijn leven in een ander daglicht, nog blijft hij vasthouden aan het heden. Samen met Kata duikt hij de Hongaarse stad Boedapest in om familieherinneringen te zoeken, maar hij blijft dezelfde Stefan en ook al is zijn verleden dan wat gewijzigd, hij blijft dezelfde persoon.
Het is met moeite dat Kata zich los kan maken van regels, cultuur en familie. Als het haar dan eindelijk lukt, gaat het dak van de hemel open.
Net zoals in Jessica's Durlachers boek 'De dochter', speelt ook in dit boek de oorlogserfenis een grote rol. Waren onze ouders of onze familie goed of fout? Wat is er in de oorlog gebeurd? Het blijft onze generatie bezighouden. Zo ook Tessa de Loo, die zich altijd weer in andere avonturen stort uit het verleden. In haar boek 'De tweeling' komt het goed en fout in de oorlog aan bod. In 'Een bed in de hemel' ook. Maar gelukkig weet Tessa de Loo er ook een moderne draai aan te geven: Stefan is niet zozeer begaan met zijn verleden en de 'waarheid'. Zijn 'waarheid' is datgene wat het best bewezen wordt. Wordt een andere waarheid later geloofwaardiger, dan plooit hij zich ernaar. Wat hij is, dat kan niemand hem afpakken. Kata, die zich wel haar leven heeft laten beïnvloeden door een grootmoeder die ze alleen uit verhalen kent, heeft meer moeite met dat verleden en die waarheid. Kata zou het liefst de echte 'waarheid' willen weten over alles wat er is gebeurd in dat verre verleden. Maar bestaat die waarheid wel? Zo blijft het vraagstuk over de vader van Stefan onopgelost. De best bewezen waarheid wordt aanvaard, maar er is een kans dat deze waarheid niet waar is.
Het is geen opzienbarend boekje. De schrijfster had er een langer en spannender verhaal van kunnen maken: meer intriges, meer spanning, meer beschrijvingen over het leven in de jodenwijk in Boedapest. Tessa de Loo heeft gekozen voor een minieme vorm van vertellen in verschillende hoofdstukken en tijdspannes. Ze probeert de lezer aan het einde van het boek wel nog even te pakken met een laatste geheim, maar door de weinige diepgang van het verhaal blijf je toch zitten met een boekje dat geen grote indruk heeft achtergelaten.

TESSA DE LOO - EEN BED IN DE HEMEL, De Arbeiderspers, 2000




« Terug

bol

Bestel
Tessa de Loo - Een bed in de hemel
via de internet boekhandel bol