Richard B. Wright - Clara en Nora

"Amerikaanse roman over twee zussen" 
nora.gif

Richard B. Wright - Clara en Nora

Zussen-soap

Op 3 november 1934 verlaat Clara's zusje Nora hun geboortedorp Whitfield (Ontario) voor de grote stad New York om daar haar geluk te vinden. Clara blijft met gemengde gevoelens achter en meldt haar zuster alle kleine nieuwtjes uit hun kleine dorp in brieven, zoals over haar baan als lerares op de plaatselijke school, de eerste sneeuw en de harde taak om de verwarmingsoven van hun huis aan te houden.
Nora vertelt vol enthousiasme over haar onderkomen in New York en haar nieuwe baan als actrice voor hoorspelen op radio. Haar grote succes gaat komen met de radiosoap 'The House on Chestnut Street' over twee zusters in een fictief klein Amerikaans dorpje.
Op een zondagmorgen beseft Clara dat ze helemaal niet meer in God gelooft en besluit niet meer naar de kerk te gaan, wat in de kleine gemeenschap van Whitfield meteen opvalt. Maar ondanks dat de pastoor bij haar langskomt, blijft Clara stug volhouden: ze gelooft niet meer, dus gaat ze ook niet meer naar de zondagsmis.
Terwijl Nora in New York carrière maakt, blijkt ook Clara steeds meer van het rustige dorpsleven te eisen.

Roman over twee Canadese zusters waarvan Clara in hun kleinburgerlijke dorp Whitfield bleef wonen en de jongere zus Nora naar New York verhuisde. Clara blijft onderwijzeres in haar bekrompen dorp, waar je geen pas uit de rij kon zetten zonder te worden bekritiseerd door de dorpsgenoten. Nora leefde in de grote stad waar ze alle nieuwste technische snufjes zoals telefoon en radio omarmde en kon doen wat ze wilde.
Clara is de zus die wel vocht tegen de dorpsmentaliteit, maar zich aan de andere kant verzette tegen alle veranderingen ­ ze wilde geen telefoon, kreeg pas een radio toen Nora haar die cadeau deed. Toch nam ze op bepaalde momenten in haar leven 'wilde' beslissingen: haar reis naar Europa, haar verhouding met een getrouwde man en tenslotte de keuze een kind te houden als alleenstaande moeder, ondanks dat ze wist dat ze hiermee haar baan zou verliezen en dat het dorp haar zou nakijken.
Nora is meer het type van zoveel mogelijk doen en meegaan met de tijd: naar New York gaan, feestvieren en de moderne dingen uitproberen, terwijl zij bijvoorbeeld niet haar geloof verloor en de ouderwets aandoende Clara wel.

Leuke en vrolijke afleiding van de twee zusters is Evelyn, Nora's vriendin, een lesbienne die helemaal 'avant garde' was. Ze had schijt aan alle geldende regels, dronk veel, was helemaal een kind van haar tijd en zeer belezen.

Het verhaal is weergegeven door middel van dagboekfragmenten en de brievencorrespondentie tussen de drie vrouwelijke hoofdkarakters. Op deze manier zijn de karakters scherp gesteld omdat ze van verschillende kanten worden belicht. Het was al te vaak dat Clara niet alles durfde te schrijven aan haar zuster, maar wel bijvoorbeeld aan Evelyn en dat Evelyn en Clara zich onderhielden over Nora, die minder belezen was.

Hoewel het verhaal over de zeer tegenovergestelde zusjes Clara en Nora een mooi verhaal op zich is, is een andere grote waarde van de roman het tijdsbeeld. De roman speelt van 1934 tot 1938, de crisisjaren, maar ook de jaren waarin verschillende nieuwe technieken zoals radio's, auto's en telefoons gemeengoed werden in het leven. De roman vormt een intensief tijdsbeeld van die jaren, met de vernoeming van menig cultureel gebeuren zoals o.a. de première van de musical Porgy en Bess, het uitkomen van het boek 'Gone with the wind' en de première van films zoals 'The postman always rings twice'. Andere historische gebeurtenissen zijn de Engelse kroonprins Andrew die afstand deed van de kroon om te kiezen voor zijn Amerikaanse vriendin en dat van Italië onder Mussolini met een opkomend nazisme.
Curieuse tijdsbeelden zijn o.a. die van de Dionne-vijfling, die werd 'tentoongesteld' in Canada waarnaar Nora, Clara en Evelyn samen gingen kijken en het fameuse live uitgezonden Amerikaanse radiohoorspel over de landing van de Marsmannetjes (The Marsians are coming) die half Amerika indertijd in rep en roer bracht. Het zijn vooral deze tijdsbeelden die de roman een grote waarde geven.

'Clara en Nora' is een passioneel boek over twee zusjes in het sobere tijdperk waarin de electronische media langzaam hun intrede deden, toen de pil nog niet bestond en toen seks nog redelijk taboe was.

RICHARD B. WRIGHT - CLARA EN NORA (Clara Callan, vert. Kathleen Rutten) De Geus, 2003

Leeslinks
Van dezelfde schrijver:
Overspel
Uit dezelfde tijd:
Margaret Atwood - De blinde huurmoordenaar
Over de Dionne-vijfling:
Bobbie Ann Mason - Verenkransen
Andere romans met een tijdsbeeld van een opbouwend Amerika in de 20de eeuw:
Wayne Johnston - De zeevaarder uit New York
Michael Chabon - De wonderlijke avonturen van Kavalier & Clay

John Griesemer - Signaal en ruis

« Terug