Georg Klein - Barbar Rosa

"Haast surrealistisch detectiveverhaal uit Duitsland." 
rosa.gif

Georg Klein - Barbar Rosa

Alles behalve een detective

Mühler gaat gekleed in zijn groene pak, een pak dat slechts 3 maanden jonger is als hij zelf. Vroeger was hij verslaafd aan de sucko, een onweerstaanbaar slecht en sterk alcohol, maar deze alcoholroes nam abrupt een einde toen hij het voor elkaar kreeg een bootje op rails in de Liefdestunnel om te kieperen. Zijn oude schoolvriend Hannsi nam hem daarna onder zijn hoede en hij kreeg regelmatig opdrachten van deze eigenzinnige vriend die diep in een zwaarbewaakt gebouw zat weggedoken.
Nu heeft Mühler weer een opdracht: hij moet een kwijtgeraakt geldtransportbusje opsporen met zijn twee chauffeurs.
Maar eerst wordt Mühler beroofd van zijn groene jasje door een jeugdbende en dan moet hij met zijn vriend Kurti, een obscure videofiel, mee naar diens werkgever, de kunstenaar Bettini die kunst van mensen maakt. Vervolgens gaat hij naar zijn informatiebron, de gebroeders Ilbich, die een gebruikstekstenpakhuis hebben. Die schepen hem op met een tekening van een transportbusje en een stripverhaal waarin ook een transportauto een rol speelt. Zal dit leiden tot het vinden van het verloren busje?

In Barbar Rosa neemt Georg Klein ons mee op een bizarre tocht door een landschap van oude auto's, badhuizen en vreemde personages. Niets is wat het lijkt en elk oud gebouw blijkt van binnen nieuwe gewoontes te hebben aanvaard. Hoewel de hoofdpersoon en ogenschijnlijke detective maar 24 uur heeft om het busje op te sporen, lijkt hij absoluut geen haast te hebben, tenslotte heeft hij nooit gefaald met zijn opdrachten, en verzeilt hij van het ene avontuur in het andere, wat niets met het busje te maken lijkt te hebben.
Het is niet alleen ogenschijnlijk. Deze satire op een thriller tart alle wetten van toeval. Het busje komt terecht, maar niet dankzij de grote speurneus van Mühler.
De grootste kracht van de roman is daarom niet het waanzinnige verhaal van een door sucko doordrenkte stad vol zwervers en jeugdbendes, maar de onbekommerde schrijfstijl van deze Duitse schrijver. Niet alleen de wetten van de thriller schendt hij op grote voet, ook de stijl past hij aan aan zijn eigen fantasie, waardoor we een zeer kleurrijk geheel krijgen met bijna surrealistische beelden. Oude krakkemikkige voorwerpen combineert hij met onze supersonische moderne techniek, stripverhalen zijn de waarzeggers en de kunstenaar wordt de koning van de satire. Georg Klein, die met zijn vorige roman Libidissi (1998) al veel werd geprezen om zijn vernieuwende stijl zet in 'Barbar Rosa' opnieuw een geheel eigenzinnige zwarte satire neer waarin de anti-held Mühler tegen beter weten in toch zijn opdracht weet uit te voeren. Maar het mooiste schijnen Georg Klein's optredens te zijn, waarin hij uit eigen werk voordraagt. Een waarlijk woordkunstenaar die vooral gehoord moet worden.

GEORG KLEIN - BARBAR ROSA, een zoektocht (Barbar Rosa - Eine Detectivegeschichte, vert. Gerda Meijerink), Ambo 2002

Leeslinks
Nog een Duits verhaal over geldzaken:
George M. Oswald - Alles wat telt
Nog een vreemde detective:
Eduard Mendoza - Het avontuur van de dameskapper

« Terug

bol

Bestel
Georg Klein - Barbar Rosa
via de internet boekhandel bol