Tristan Egolf - Rokje en de viool

"Amerikaanse ruwe bolster-roman over een gedegeneerde bevolkingslaag." 
rokjeviool.jpg

Tristan Egolf - Rokje en de viool

Dromen in de hel

De half Vietnamese Charlie is violist maar wanneer hij wordt ingezet bij een heavy-metal concert dumpt hij zijn viool bij het vuilnis en trekt hij in een door vlooien en ander gespuis bezet hotel waar hij zijn vriend Tinsel Greetz weer ontmoet. Om te overleven gaat hij werken in de supermarkt van Hanz de Hollander, waar hij als een voetveeg wordt behandeld. En later wordt hij zelfs rattenvanger in de riolen van Vuilstad om geld te verdienen om de stad uit te kunnen.
Want van Tinsel's nieuwe projecten word je allesbehalve vrolijk. Als de problemen hopeloos oplopen, net zoals de drankorgiën, begint er voor het duo Charly-Tinsel opeens een nieuw avontuur met een engel die uit de hemel lijkt gezonden: de superrijke journaliste Louise.
Maar wat je met Tinsel ook onderneemt, iets goeds zal er nooit uit voortkomen.

Een heerlijk recht voor z'n raap geschreven roman over de zelfkant van het leven waarin alle minderheidsgroeperingen lijken te zijn verenigd in een soort moderne Jeroen Bosch-achtige samenleving. Hells Angels, orthodoxe joden, hippie's, punks, buitenlanders, zwervers en andere groeperingen met zelf verzonnen namen, ze bevolken Vuilstad met hun drugs, wapens en flessen, breken het af, stelen, bedriegen, moorden en doen alles wat god verboden heeft. Te midden van die puinhoop doet Charlie even hartelijk mee, maar weet in zijn hart dat hij deze puinhoop toch liever wil ontvluchten.
Tristan Egolf, een jonge Amerikaanse auteur die in 1998 debuteerde met zijn roman 'Heer onder het gepeupel', gebruikte in deze roman al een zeer eigenzinnig woordgebruik. Van ferme taal niet vies was deze roman een klaterend succes.
Ook 'Rokje en de viool' is met krachtige taal opgebouwd. Egolf is een soort hedendaagse Bukowsky want drank en gescheld bevolken net zo veel zijn bladzijdes als die van de grote Amerikaanse schrijver uit de jaren 70. Het verschil is dat Egolf nog grootsere scènes weet op te bouwen waar puinhoop en chaos heersen. Is bij Bukowsky de chaos meer naar binnen gekeerd en worden zijn scènes bevolkt door eenzame hoeren en alcoholisten, Egolf betrekt hele volksstammen bij zijn uit de hand lopende gebeurtenissen. Wat de kracht van zijn vertellen is. De puinhoop is zo groot en hopeloos dat geen ontnuchteren helpt, alleen de vlucht uit een stad die zijn ondergang tegemoet lijkt te gaan.
Verschillende mensen die zijn vorige boek hebben gelezen vinden 'Rokje en de viool' minder krachtig dan Egolf's debuutroman 'Heer van het gepeupel', hoewel ze niet ontkennen dat Tristan Egolf een briljant schrijver is. Voor degenen die zijn eerste roman niet hebben gelezen is 'Rokje en de viool' ook een prima kennismaking. De roman zit vol verrassingen, pittig taalgebruik en prachtige fantasie-scènes die mooie taferelen opleveren.

TRISTAN EGOLF - ROKJE EN DE VIOOL (Skirt and the fiddle, vert. Irving Pardoen), Cossee 2002

Leeslinks
Een andere roman gespeend met krachtige taal:
Charles Bukowski - Pulp
Een ander verhaal waarin niets wil lukken:
John Kennedy Toole - Een samenzwering van idioten

« Terug

bol

Bestel
Tristan Egolf - Rokje en de viool
via de internet boekhandel bol