Flavia Bujor - De voorspelling van de stenen

"Drie meisjes gaan op reis naar het orakel om te achterhalen wat hun rol is in de strijd tussen goed en kwaad." 
voorspellingstenen.gif

Flavia Bujor - De voorspelling van de stenen

 Op hun veertiende verjaardag komen Jade, Opaal en Amber erachter dat zij zijn geadopteerd en dat zij op reis moeten gaan om te achterhalen wat de voorspelling is. Zij krijgen elk een steen mee waarmee ze samen sterk zijn. Ze trekken Droomland binnen waar je alleen binnenkomt als je gelooft in het onmogelijke en in de toverkracht van elk moment en in onbereikbare dromen.

Over elk ander land heerst de Raad van Twaalf en die dompelt de steden onder in duisternis met hun terreur. Dat doen ze onder meer door mensen via telepathie tot slaaf te maken.

De komst van de meisjes is lang geleden al voorspeld en het orakel Oona kan ze vertellen wat er van hun wordt verwacht. Op weg daar naartoe ontmoeten ze het kwaad in verschillende vormen en met hun stenen kunnen ze veel bezweringen teniet doen.

Overal maken de tovenaars en de ridders van het Licht zich op om de strijd met de Duisternis aan te gaan. Daar spelen verschillende personen een belangrijke rol in.
De rol van Jade, Opaal en Amber wordt gaandeweg de reis steeds duidelijker en dan blijkt dat alle hoop op hen is gericht..

Intussen ligt in onze tijd en wereld in een Parijs' ziekenhuis het veertienjarige meisje Joa. Zij voert een strijd tegen de dood en leeft alleen nog in haar dromen. Zij droomt over drie meisjes die elk met een steen een grote strijd leveren. De dromen geven haar uiteindelijk het geheim om terug naar het leven te komen.

Over het verhaal
Op schilderachtige wijze vertelt Flavia Bujor het sprookje over een eeuwenoude voorspelling in een sprookjeswereld. Ook daar is het kwaad aanwezig en op het moment dat het verhaal begint zijn alle krachten zich aan het bundelen om de strijd tussen goed en kwaad te slechten.
De meisjes Jade, Opaal en Amber (waarvan de eerste letters de naam van het meisje in het ziekenhuis vormen) spelen daar een belangrijke rol volgens de Voorspelling.
Op hun reis ontmoeten ze vijanden maar ook vrienden die hun bijstaan in zoektocht.

Je zou het verhaal een tocht naar de volwassenheid kunnen noemen. In de loop van de tijd zie je de meisjes veranderen. Jade was geadopteerd door een hertog en leidde een zeer zorgeloos bestaan. Ze was aan het begin eigenlijk onuitstaanbaar en verwaand. Ze ontplooit zich als een zeer dapper en sociaal persoon. Opaal was gevoelloos en ontdekte gaandeweg bij zichzelf allerlei emoties en werd in staat warme relaties aan te gaan met anderen. Amber was lief, dromerig en maakte zich ondergeschikt aan anderen. Zij wordt steeds zelfverzekerder zonder haar lieve kant te verliezen.

Er worden prachtige personages opgevoerd zoals de Naamloze en Jean Losserand. Flavia Bujor voert ook fantasievol verschillende volkjes ten tonele, zoals de Gipdoels die diep in het 
Eindeloze Bos leven. De magie is overal in Droomland en de meisjes doorkruizen het op magische paarden die via telepathie communiceren met hun berijders. De jonge schrijfster weet behalve een prachtige sprookjeswereld ook de wreedheden van het leven goed neer te zetten.

Het is eigenlijk moeilijk uit te maken of de dromen van Joa het verhaal vormen of dat zij in haar slaap oppikt wat er in een andere wereld plaatsvindt. Ik vind het persoonlijk een fijner idee als het laatste het geval was: het ongelofelijke geloven en het onvoorstelbare voorstellen.
Het eind is subtiel en dat verwachtte ik niet van zo'n jonge schrijfster.

Over de auteur
Flavia Bujor is dochter van een beeldhouwer en een psychologe en is in Roemenië geboren. Ze was twaalf toen zij begon met 'De voorspelling van de stenen'. Ze liet het verhaal, steeds als ze een hoofdstuk af had, aan haar klasgenootjes en ouders lezen. Die wilden graag een vervolg en dat werd binnen een half jaar uiteindelijk het boek 'De voorspelling van de stenen'.
Ze heeft altijd al verhaaltjes verzonnen, maar speelt daarnaast ook heel goed piano. Ze heeft daarmee al verschillende prijzen geworden. Ze wil niet alleen een schrijfster worden omdat ze dat veel te eenzaam vindt: ze vindt het veel te leuk en belangrijk om andere mensen om zich heen te hebben.

Met haar boek wilde ze de lezer laten zien dat het goed is te geloven in het onmogelijke en het leven in eigen handen te nemen.

Flavia Bujor - De voorspelling van de stenen (La Prophétie des pierres, vertaald door Nicoline Hulsing), Vassallucci, 2002


(S.v.B.)

 

« Terug