Anne Marie van Cappelle - De tweelingkoningin

"De tweelingzus van de kroonprinses doet alles om koningin te worden." 
tweelingkoningin.gif

Anne Marie van Cappelle - De tweelingkoningin

 Vanaf 9 jaar.

Je zult maar kroonprinses zijn en geen koningin willen worden. En daarmee de woede van je tweelingzusje, die juist dolgraag haar vader wil opvolgen, op je hals halen. Dat overkomt de tienjarige Regina in De tweelingkoningin, het debuut van Anne Marie van Cappelle, enkel en alleen omdat ze een paar minuten eerder werd geboren dan Grisella. Het wordt meteen spannend, want prinses Regina laat de lezer weten dat wat Grisella wil, altijd gebeurt. Dan wil je maar één ding: doorlezen om te weten welke wending het verhaal neemt.
Maar er zijn meer elementen die de nieuwsgierigheid prikkelen. Zoals de invloed van koningin Grisella de Eerste, de oma van de tweeling. Zij was het die alle zevenduizend tradities van het paleisleven opschreef en met haar eerste regel 'alles blijft bij het oude' de tijd stilzette. Daarom woont de koninklijke familie nog steeds in een ouderwets paleis met lakeien in livreien, hofdames met gepoederde pruiken, prinsessen in jurken met zeven onderrokken en een koning in een mantel met een hermelijnen kraag. Van Cappelle symboliseert dit alles met een klok waarvan de wijzers letterlijk zijn blijven stilstaan.

Toch speelt het verhaal zich af in deze tijd, want Regina vraagt voor haar verjaardag in lineskates. Het meisje geeft hiermee weer open te staan voor gewoontes en gebeurtenissen van buiten het paleis. Zij is ook degene die contact legt met onderdanen, 'nieuwelingen, mensen die nieuwsgierig (mogen) zijn' zoals ze ze zelf noemt. In tegenstelling tot Grisella die zichzelf ver boven hen verheven voelt en bovendien vast wil houden aan alle oude gewoontes. Regina's verbazing is dan ook groot als Grisella ineens haar pruik heeft vervangen door vlechten met, van Regina gepikte, linten eraan. Door deze gedaanteverandering lijken de zusjes als twee druppels water op elkaar. Volgens Grisella kunnen ze makkelijk wisselen: Grisella wordt Regina en Regina wordt Grisella. Niemand zal iets doorhebben als Regina gaat schilderen en paardrijden en Grisella voortaan de regeerlessen volgt. En Grisella kan op deze manier koningin worden. Regina vindt het een goed plan en voortaan gaan ze als elkaar door het leven. 
Op dit punt van het verhaal start deel twee van het boek. Vanaf dat moment vertelt Van Cappelle de geschiedenis in dagen en dagdelen. De spanning loopt op en Regina krijgt gewetenswroeging. Ze vindt dat ze haar vader, waar ze een erg goede band mee heeft, niet langer kan bedriegen. Regina wil weer terug in haar eigen rol. Maar daar besluit Grisella een stokje voor te steken en ze sluit Regina op in een paleiskerker.
In deel drie wordt duidelijk dat Grisella er echt alles voor over heeft om koningin te worden. Gelukkig doet een vloek zijn werk. En uiteindelijk gaat zelfs de klok in het paleis weer tikken.
De tweelingkoningin is een fantasievol en spannend verhaal over de wereld van koninklijke hoogheden, waarin op een subtiele wijze aanwijzingen voor het verloop van de gebeurtenissen zijn verwerkt.

Anne Marie van Cappelle - De tweelingkoningin, met tekeningen van Els van Egeraat
Prometheus, 2003

B.D.

 

« Terug